.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سرطان سينه دومين عامل مرگ و مير در كشور

معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان گفت: سرطان سينه پس از سرطان دستگاه گوارشي دومين فراواني مرگ و مير در كشور را دارد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس ، عبدالرسول سبحاني در همايش تازه‌هاي سرطان سينه در دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي گيلان با اشاره به شاخص مرگ و مير در كشور افزود: در ايران پس از بيماري‌هاي قلبي و عروقي و حوادث، سرطان علت شايع مرگ و مير است.
وي ادامه داد: در بين انواع سرطان‌ها، سرطان سينه پس از سرطان دستگاه گوارش بيشترين آمار مرگ و مير در كشور را دارا است.
سبحاني با بيان اينكه از زواياي مختلف بايد با بيماري سرطان پرداخته شود، اظهار داشت: در گام‌هاي اوليه بايد چهره اپيدميولوژيك اين بيماري (علم شناخت بيماري روي جامعه) كه شامل زمان، مكان و گروه‌هاي سني است، ريشه‌يابي و پيشگيري شود.
وي سرطان سينه را شايع‌ترين بيماري سرطان در بين زنان دانست و تصريح كرد: سرطان سينه در سراسر دنيا در حال افزايش است كه در جوامع توسعه يافته كمترين و جوامع در حال توسعه بيشترين عامل مرگ و مير را دارد.
معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان با اشاره به اينكه سالانه 6/1 درصد زنان به دليل مبتلا به سرطان سينه جان خود را از دست مي دهند، خاطرنشان كرد: بيشترين آمار مرگ و مير زنان ناشي از سرطان سينه در كشورهاي آسيايي و آفريقايي است.
سبحاني ادامه داد: 100 مورد جديد از اين سرطان در شهرهاي دهلي، كلكته، احمدآباد و بمبئي هندوستان كشف شد كه مبتلايان به اين بيماري 45 ساله بودند.
وي افزود: 61 درصد از زنان در مرحله سوم و چهارم اين بيماري به پزشك مراجعه مي‌كنند كه به همين دليل سالانه 40 هزار نفر در هند بر اثر سرطان سينه جان خود را از دست مي‌دهند.
معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان ميانگين سن مبتلايان به سرطان سينه در كشور را 45 سال عنوان كرد و بيان داشت: يك دهه از ميانگين سني جهان كمتر است.
سبحاني اضافه كرد: شيوع اين بيماري 120 نفر از هر 10 هزار نفر است و 71 درصد مبتلايان بيماري پس از مراجعه به پزشك تحت عمل جراحي قرار گرفته‌اند.
وي با اشاره به وضعيت بيماري سرطان سينه در گيلان اذعان داشت: در مركز هماتولوژي رازي رشت بيشترين محدوده مبتلايان به اين بيماري بين سنين 49 تا 53 سال است و به دليل جوان بودن جمعيت كشور و كم اهميت جلوه دادن مسئله اين نوع سرطان، سن مبتلايان 45 سال است.
معاون پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي گيلان بر ضرورت راه‌هاي پيشگيري سرطان سينه در بين زنان تصريح كرد: روش‌هاي تشخيص اين بيماري با معاينات باليني، ماموگرافي، سونوگرافي و بايوسپي(نمونه‌برداري) انجام مي‌شود.
سبحاني بر ضرورت پيش‌آگاهي و آموزش صحيح معاينه براي زنان تاكيد كرد.
استاديار و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي گيلان نيز در اين همايش سرطان سينه را مهم‌ترين بيماري منجر به مرگ و مير زنان دانست و گفت: امروزه سرطان سينه مهم‌ترين مشكل بهداشتي و مسئول 30 درصد موارد جديد سرطان‌ها است.
عاطفه قنبري افزود: در 20 سال گذشته ميزان تشخيص اين بيماري به دليل استفاده فزاينده از روش‌هاي غربالگري سينه در حال افزايش است.
وي خودآزمايي سينه را فرصتي براي كشف زودرس، درمان بهتر و كنترل سلامتي زنان عنوان كرد.
قنبري اظهار داشت: مطالعات مختلف بيانگر آن است كه تمايل به اجراي خودآزمايي سينه متاثر از درك مستعد بودن، فوايد، موانع، وخامت بيماري و ... است.
به گفته وي از هر 9 زن يك نفر به سرطان سينه مبتلا مي‌شود كه تقويت رفتارهاي بهداشتي و لزوم معاينات در زنان امري ضروري است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي گيلان نيز اين همايش گفت: بين 90 تا 95 درصد سرطان‌ها به عوامل طبيعي بستگي دارد كه مهم‌ترين آن رژيم غذايي است.
نسرين عاقلي از بين عوامل تغذيه‌اي، چربي‌ها را مهم‌ترين عامل ابتلا به سرطان خواند و اظهار داشت: مطالعات مختلف نشان مي‌دهد كه مصرف زياد چربي و پروتئين حيواني سبب سرطان مي‌شود و سبزي‌ها و ميوه‌ها با داشتن مواد آنتي‌اكسيدان، پيشگيري كننده سرطان هستند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.051 seconds.